امروزه شرکت ها و سازمان ها سعی می کنند خود نیز کارآفرین باشند تا بتوانند نسبت به تغییر و تحولات انعطاف داشته و فرصت های موجود در بازار را از دست ندهند. آن ها تلاش می کنند کارآفرینی درون سازمانی را تا حد ممکن افزایش دهند تا سبب افزایش بهره وری، جلوگیری از خروج افراد نخبه و افزایش توانایی رقابت بین المللی شوند، سازمان های امروزی متعهد می شوند که محصولات جدید، فرآیندهای جدید و نظام های سازمانی نوین ایجاد نمایند.
برای این منظور انقلاب جدیدی به سوی تسهیل، تسریع و گسترش فرآیند کارآفرینی درون سازمانی جریان دارد. در این گونه سازمان ها استعداد و ایده های کارکنان سرمایه اصلی سازمان محسوب می شود. فرای (Fry) معتقد است کارآفرینی شرکتی زمانی در یک سازمان ایجاد می شود که بالاترین مقام اجرایی نسبت به مفهوم کارآفرینی متعهد شود و بعد از آن کل سازمان کارآفرینی را بپذیرد تا ساختار زنده و پویا در سازمان ایجاد شود. و همچنین بخش محصولات جدید، برای رهبری تولیدات، تشکیل شده تا شرکت های فرعی بتوانند پیشنهادها را از افراد پذیرفته و به طور مستقل بر روی آن ها سرمایه گذاری کنند.
بخشی هم در تولید منابع انسانی سعی کند و به آموزش کارکنان و مدیران مبادرت ورزد. و بالاخره اینکه توسعه فرهنگ کارآفرینی و شناسایی استعدادهای کارآفرینانه و پاداش به کارآفرینان سازمانی، از عمده کارهایی است که یک شرکت برای کارآفرین شدن باید انجام دهد.
آکیو موریتا در 26 ژانویه سال 1921 در «ناگویا» واقع در کشور ژاپن متولد شد. او که در رشته فیزیک تحصیل میکرد، با آغاز جنگ جهانی دوم به خدمت ارتش ژاپن درآمد و در ناوگان دریایی ارتش به کار مشغول شد.
در هفتم ماه مه سال 1946 «موریتا» به همراه یکی
از همرزمانش در جنگ با نام «ماسارو ایبوکا» یک شرکت تعمیر رادیوهای دست دوم تحت
عنوان «توکیو تسوشی کوگیو» بنا کردند. در آن زمان او 25 سال و ایبوکا 38 سال داشت
و هر دو با سرمایه اولیه 190 هزار ین ژاپن شرکت را با 20 کارمند اداره میکردند.
در سال 1949 شرکت اولین نوارهای
مغناطیسی خود را روانه بازار کرد و در سال 1950 توانست اولین ضبط صوتهای ژاپنی را
تولید نماید. در سال 1957 نیز اولین رادیوهای جیبی توسط این کمپانی تولید و به
بازار عرضه گردید. یکسال بعد زمانی که شرکت کوچک سابق، حال به یک کمپانی نسبتا
صاحب نام تبدیل شد، تصمیم به تغییر عنوان آن به «سونی» گرفته شد. در سال 1960
کمپانی سونی اولین تلویزیونهای ترانزیستوری را ابداع و بعد به طور گسترده روانه
بازار نمود. در سال 1965 نیز اولین دوربین فیلمبرداری خانگی توسط این کمپانی
ساخته و به بازار عرضه شد. پس از آن محصولات مهم سونی عبارت بودند از واکمن
تلویزیونهای ترینیترون، مایکرو دیسکتهای کامپیوتر و سرانجام از پلیاستیشن که
هر یک شهرت فراوانی را به سوی این امپراطوری عظیم روانه ساخت. با گستردهتر شدن فعالیت
کمپانی در عرصه الکترونیک و افزایش حجم تقاضا از سراسر دنیا شعبات متعددی در سراسر
این کره خاکی بنا شد. در کشور آمریکا این شعبه در سال 1970 کار خود را با ریاست
شخص موریتا آغاز و اینگونه شد که سونی به عنوان اولین شرکت ژاپنی در بورس نیویورک
حضور یافت. دو سال بعد یعنی در سال 1972 مجددا Sony اولین کمپانی بود که یک کارخانه آمریکایی دایر میکرد.
البته روند کاری موریتا و قلمرو تحت
فرمانش همیشه با خط سیر صعودی همراه نبوده است. شکست سونی در رقابت
با کمپانی ماتسوشیتا در عرضه و تولید نوارهای وی.اچ.اس و همچنین خرید ناموفق 4/3
میلیارد دلاری این شرکت که قصد داشت با در اختیار گرفتن کمپانی فیلمسازی کلمبیا
پیکچرز «Columbia Pictures» حضور قطعی در هالیوود داشته باشد، از جمله روزگار تخلی به شمار
میروند
که در دوره ای مشکلات عدیده ای برای
پادشاهی سونی پدید آورده بودند. اما به هر حال سونی همواره حرف اول را در بازار
الکترونیک میزده و میزند.
در رابطه زندگی شخصی موریتا نکات جالبی
وجودارد. او در مدت زندگانیاش دوستان پرنفوذ بسیاری در سراسر دنیا علاوه بر کشور
ژاپن داشت که نخست وزیر پیشین ژاپن و همچنین رئیس جمهور سابق ایالات متحده از جمله
این افراد به شمار میروند.
در اواخر دهه 1990 ثروت او که بیش از
3/1 میلیارد دلار تخمین زده می شد سبب گشت تا مجله اقتصادی فوربس نام موریتا را در
لیست ثروتمندترینهای دنیا قرار دهد. همچنین او تنها غیر آمریکایی بود که مجله
تایم بهعنوان بزرگترین و موفقترین مدیران و بازرگانان در لیست خود جای داد. او
همچنین به سبب سیاستهای اقتصادی و مهارتهای مدیریتی که از خود بهنمایش گذاشت، از
سوی مجامع علمی مختلف ژاپن، انگلستان و ایالات متحده نشان یادبود و لیاقت دریافت
کرد.
دیگر اینکه به سبب مشغله فراوان کاری در
دوران جوانی موریتا، پس از سن 50 سالگی تازه به یادگیری ورزشهای اسکی، تنیس و
همچنین غواصی روی آورد که این امر در نوع خود بی نظیر است. اشتغال یکباره او به این
ورزشها موجب گردید تا در سال 1993 هنگامی که مشغول بازی تنیس بود، دچار حمله قلبی
شود و مابقی عمر را بر روی صندلی چرخ دار سپری نماید. یکسال بعد یعنی در
سال 1994 از سمت خود در کمپانی سونی استعفا داد و نوریو اوگا را جانشین خود ساخت.
سرانجام موریتا در سوم اکتبر 1999 در سن
78 سالگی بر اثر بیماری ذات الریه جان سپرد و تمامی اموال و دارایی خود را برای
همسر و دو پسر و تنها دخترش به ارث گذاشت.
هماکنون امپراطوری عظیم سونی با فروش
سالانه بیش از 33 میلیارد دلار، در جایگاه قدرتمندترین بازار صوتی و تصویری قرار
دارد.